Jsou chvíle, kdy ani sebelepší řidič nezabrání uvíznutí kamionu. Komplikace mohou nastat zejména při jízdě po nezpevněném povrchu, kdy s desítkami tun zkrátka narazíte na fyzikální limity. Proto jsme nakoupili speciály, které je umožňují o trochu posunout.

Před vlastním nákupem jsme za účasti zástupců firmy DAF tyto speciální tahače s pohonem HydroAxle+ pořádně otestovali, abychom prověřili, jak tato novinka funguje v praxi, a zda bude vyhovovat i našim typům přeprav. Náš areál pískovny Albrechtice k tomu byl jako stvořený a jak můžete vidět na fotografiích, novu techniku jsme nijak nešetřili. I když to není vidět, souprava byla naložená na 45 tun. S měkkým písčitým povrchem si ale poradila bez problémů, včetně opakovaných zastavení a rozjezdů v nejhlubších místech. Na našich facebookových stránkách najdete i krátké video z celé akce.

 

Jak tato technologie funguje?

Jedná se o systém hydraulického pohonu přední nápravy, který byl vyvinut společností GINAF N.V. Tento systém lze dodávat na většinu konfigurací tahačů a podvozků k dostavbě modelové řady DAF CF a XF. Vozidla jsou z výrobního závodu DAF vybavena přední nápravou 183N s nosností 9 tun, konektorem CAN, zadním motorovým PTO s kardanovou přírubou a trvalým zapojením, volným prostorem na pravé straně podvozku pro montáž nádrže na hydraulický olej a chladiče. Většina konfigurací ještě vyžaduje přemístění vzduchových ventilů umístěných mezi hlavními nosníky rámu na pravou stranu podvozku. Samotný systém se skládá z nádrže na hydraulický olej, chladiče oleje, hlavního axiálního čerpadla, přídavného zubového čerpadla, kardanové hřídele pro pohon čerpadel, nábojů kol přes které je zajištěn samotný pohon a řídící jednotky systému. Pohon předních kol je zajištěn tlakem oleje, který ovládá pístky s rolnami v nábojích kol s vnitřním ,,hvězdicovitým“ tvarem. Přímým pohonem od motoru je zajištěn pohon předních kol již od nulové rychlosti až do maximální rychlosti 28 km/h. Při překročení této rychlosti se systém sám deaktivuje. Systém stejně funguje jak pro jízdu vpřed, tak pro jízdu vzad.

NIKA je průkopníkem ve využití této technologie

Samotný systém HydroAxle+ není žádná technická novinka, ovšem je pravdou, že v České republice zatím rozšířen není. V této chvíli zde najdete dvě soupravy, obě v barvách naší společnosti. Přídavná konstrukce nemá žádný vliv na výšku podvozku a také neposkytuje žádné omezení úhlu řízení. Velkou výhodou systému HydroAxle+ je, že od zastavení je maximální trakce přenášena na přední kola, tedy zcela nezávisle na zadních kolech. K dispozici je také možnost plně hydraulického pohonu. Praktické zkoušky navíc ukázaly, že systém šetří palivo a má nižší provozní náklady oproti doposud používaná plněpohonná vozidla.

“Souprava s HydroAxle si poradila i s náročným terénem, kdy by standardní soupravy neměly šanci. Výsledky testování nás přesvědčily, a proto jsme se rozhodli nakoupit celkem čtyři vozidla s HydroAxle pohonem,” shrnul Lubomír Kozák, technický ředitel NIKA Logistics.

Další novinky